maandag 27 oktober 2008

Maandag 27 oktober: GAPP

Vanochtend begonnen we met een formeel bezoek aan de General Administration of the Press and Publication of the People’s Republic of China (GAPP). Het bureau heeft als taak om wetten te initiëren en te bewaken in relatie tot:

- Copyright issues
- Printing & Publishing wetten (ook op het Internet)
- Administratiewetten

Tevens ziet het bureau als taak om de Media en Entertainment Industrie in China te ontwikkelen.

We spraken met de Chief der Chiefs, de Vice-Minister van het GAPP. De meeting was in een formele setting en voordat de Vice-Minister zelf kwam, kwamen zijn secondanten kennismaken. De Vice-Minister zette in een voorbereide speech in het Chinees (met een Engelse tolk) het media-beleid uit en vertelde ook over de omvang van de Chinese mediasector.

De long tail is hier zelfs geen dunne maar een dikke staart. Een voorbeeldje. Om de regio’s te ontwikkelen, wil de overheid werken aan een leesbevorderingsprogramma. Men wil daarom bereiken dat iedere gemeente in China een eigen bibliotheek+ kent. Bibliotheek+, omdat men wil dat je er meer kunt doen dan alleen boeken lenen. Bijvoorbeeld dat het ook een ontmoetingsplek is (het lijkt haast of ze de Openbare Bibliotheek van Amsterdam in gedachten hebben :-)). Iedere bibliotheek+ moet dan beschikken over minimaal 1.000 titels. Nu de long tail: er zijn in China circa 614.000 gemeenten. Dat betekent dus 614.000.000 boeken die even uitgezet worden. Stel dat men mijn kinderboek ‘Het geluk van een bokmuis’ opneemt, dan ben ik meteen een van Nederlands grootste kinderboekenschrijvers (met 614.000 verkochte exemplaren).

Alle getallen die de Vice-Minister presenteert zijn groots. Hij geeft zelf open aan dat de ratio’s daarentegen relatief laag zijn. Het aantal boeken per inwoner, bijvoorbeeld. Om de trend uit Uitgever aan het Woord inzake de verwachte opkomst van het e-book meteen in perspectief te zetten. In China zijn er nu, als onderdeel van de ‘to go outside’ mediacampagne, 400.000 e-books uitgezet.

Belangrijkste punten uit de boeiende lezing en de (relatief) open discussie was:
- China wil de copyrights aan gaan pakken, maar ook de omvang van piraterij is zo immens groot dat dit tijd zal kosten;
- China gaat samenwerken op het gebied van media, maar zeer voorzichtig en ze zullen nimmer de regie uit handen geven;
- Online uitgeven is hier voornamelijk ook advertisement-base. Er is ook in China nog geen ander alternatief voorhanden.

Geen opmerkingen: