maandag 8 december 2008

Uitgevers: always look on the bright side of life...

Dat uitgevers een vrolijk volkje zijn, weet ik al jaren. Dat ze overal kansen in zien weet ik, ook dankzij mijn eigen Uitgever aan het Woord onderzoek al jaren. Maar tijdens de jaarvergadering van het Nederlands uitgeversverbond werd ik toch weer verrast.

Een kort onderzoek van Intomart-GfK werd tijdens de jaarvergadering gepresenteerd. De titel 'Kredietcrisis en de uitgeefsector' beloofde niet veel goeds. En inderdaad er is geen enkele krantenuitgever die verwacht dat in 2009 de omzet gaat stijgen. En bijna iedereen verwacht dat de advertentieomzet in 2009 gaat dalen ten opzichte van de omzet in 2008. Gelukkig maar, uitgevers zijn realisten.

Het antwoord op de gestelde eindvraag was uiterst verrassend. Op de vraag 'hoe ziet u de toekomst van de uitgeverij' gaf 83% aan 'positief' (tegen 4% negatief). Als mijn voetbalclub aan het winnen is en de tegenstander staat met een paar doelpunten achter, zingen we altijd 'always look on the bright side of life'. Het leek haast of ik een zaal vol uitgevers het deuntje hoorde neuriƫn....