donderdag 30 oktober 2008

Bezoek CCTV

CCTV Internationaal is China's grootste nationale televisienetwerk. Ze hebben 11 'gewone' kanalen, 1 HDTV-kanaal en 11 pay-tv kanalen. Ze waren ook verantwoordelijk voor de uitzendingen van de Olympische Spelen.

Ze zitten in een bijzonder pand, maar ook een bijzonder oud pand. Over een paar jaar gaan ze naar een nieuw pand dat ontworpen is door Rem Koolhaas. Het gesprek liep voorzichtig. Sowieso bijzonder om alle gesprekken met een tolk te moeten doen. Zeker omdat je er vanuit kan gaan dat onze gesprekspartner goed engels kan verstaan.

Gesprek ging over de ambitie en groei van CCTV in een steeds crossmedialer platter wordende wereld. CCTV wil de wereld het echte China laten zien. Zij richten zich daarom binnenkort ook op Russische en Arabische kijkers. Maar ook betreden ze crossmediale paden. Ze bieden bijvoorbeeld het complete uitgezonden archief gratis digitaal aan, zijn bezig met advertentiemodellen (sinds oprichting winstgevend aldus de woordvoerder).

Op onze vraag wat de grootste uitdagingen voor CCTV de komende jaren zijn, werd geantwoord:
- Competitie in de markt. Er zijn in China op dit moment 3.000 kanalen, dit zullen er alleen nog maar meer worden. Hoe hou je deze ratrace bij?
- Nieuwe technologie. Welke keuzes moet je maken als CCTV? Welke paden moet je (blijven) volgen?

Klinkt als bekende uitdagingen die we ook in Nederland kennen. Op de vraag hoe CCTV denkt om te gaan met het afnemend kijkgedrag van jongeren was het antwoord:
1. Door betere programma's te maken (ook met betere uitzendkwaliteit zoals HDTV)
2. Door kanalen te gebruiken die jongeren bereiken onder andere door het gebruik van een mobielplatform.

Na afloop van het gesprek gingen we een kijkje nemen in de regelkamer. Bijzonder om te zien hoe oud (het gebouw en de kantoor) nieuw (de vele flatscreens, geavanceerde software, ed) bij elkaar samenkomt.

Geen opmerkingen: