zondag 9 november 2008

Kinderarts en Internet

Afgelopen donderdag gesproken op het Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde in Veldhoven. Het programmadeel heette "Kinderarts en internet, vriend of vijand?". In mijn lezing mocht ik ingaan op de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zoektechnologie in relatie tot medische informatie.

Ik was hiervoor gevraagd omdat ik in 2006 samen met Frea Kruisinga en Taco Kuijpers een artikel had geschreven getiteld "Dokter Google". Dit artikel sluiten wij af met de oproep: "Veel artsen maken gebruik van het Internet maar zijn onvoldoende getraind in het effectief zoeken naar informatie op het Internet met behulp van zoekmachines. Onze speurtocht naar het PFAPA syndroom was bedoeld om de mogelijkheden van het Internet en het zoeken met behulp van Google te laten zien. Gelet op de enorme snelheid waarmee internetzoek-systemen zich ontwikkelen is het zeer aan te bevelen deze ontwikkelingen als arts op de voet te volgen."

In de zaal was te merken dat de oproep niet voor niets was en is. Ik benoemde vijf zoek- en informatietrends, te weten:
1. User generated content: deel uw ervaringen
2. Social bookmarking: deel uw informatiebronnen
3. Expert finding: vind uw expert
4. Opinion mining: weet wat er speelt
5. Cross media: informatie is meer dan tekst

Slechts enkele kinderartsen in de zaal hadden gehoord van blogging, social bookmarking en andere ontwikkelingen. Gelukkig had iedereen wel internet thuis. Dus ik heb de hoop dat er na mijn lezing in ieder geval een paar kinderartsen aan de slag gaan om de meerwaarde van blogging, social bookmarking, en dergelijke te ontdekken.

Ik werd gerustgesteld met het antwoord op mijn stelling "Het vak ‘nieuwe media’ moet verplicht worden gesteld in de opleiding tot (kinder) arts". Bijna iedereen stemde op "Ja". Gelukkig maar!

Geen opmerkingen: