zaterdag 22 november 2008

Businessmodellen in de Nieuwe Media

Als lector Crossmedia Strategy & Design van Saxion gaf ik donderdagmiddag een lezing in de Bastille van de Universiteit Twente op het symposium “Meesters van de Toekomst”. Het symposium werd georganiseerd door het Informal Investors Netwerk Oost-Nederland. De titel van dit symposium was “Revolutie in de Nieuwe Media. Het nieuwe investeren in jonge ondernemingen”.


Ik gaf een korte lezing over mijn visie op nieuwe businessmodellen. Mijn belangrijkste statements zijn (met dank aan de input van Koen Voermans!):
  • Een (startende) ondernemer in de nieuwe media kan altijd kiezen uit meerdere businessmodellen.
  • Bereken en beargumenteer alle mogelijke modellen, hou daarbij rekening met alle actoren in je model en redeneer niet te veel vanuit je eigen (gewenste) positie.
  • Vergelijk en kies het meest optimale model. Dat wil zeggen:
    • Kies het model dat voor jou het beste is, maar ook acceptabel is voor de andere actoren in je waardenketen.
    • Kies eventueel meerdere modellen. In het nieuwe ondernemen mag dat best. Ga alleen niet te opportunistisch aan de slag.
    • Reken en analyseer eerlijk en objectief. Jezelf rijk rekenen kan beter na afloop
  • Ga aan de slag maar analyseer constant of de gekozen modellen nog passend zijn.
  • Hou ook constant de (nieuwe) businessmodellen van concurrenten en marktvreemde partijen in de gaten.
  • Analyseer constant of er niet afscheid moet worden genomen van een bestaand businessmodel.
  • Samenvattend, pas portfoliomanagement op je businessmodellen toe.

Daarna volgden tal van andere sprekers, veelal afkomstig uit de game-industrie. Na de lezingen presenteerde een aantal startende ondernemers hun investmentcase. Zie voor een uitgebreid verslag bij FrankWatching.

Geen opmerkingen: