Ik gaf een korte lezing over mijn visie op nieuwe businessmodellen. Mijn belangrijkste statements zijn (met dank aan de input van Koen Voermans!):
- Een (startende) ondernemer in de nieuwe media kan altijd kiezen uit meerdere businessmodellen.
- Bereken en beargumenteer alle mogelijke modellen, hou daarbij rekening met alle actoren in je model en redeneer niet te veel vanuit je eigen (gewenste) positie.
- Vergelijk en kies het meest optimale model. Dat wil zeggen:
- Kies het model dat voor jou het beste is, maar ook acceptabel is voor de andere actoren in je waardenketen.
- Kies eventueel meerdere modellen. In het nieuwe ondernemen mag dat best. Ga alleen niet te opportunistisch aan de slag.
- Reken en analyseer eerlijk en objectief. Jezelf rijk rekenen kan beter na afloop
- Kies het model dat voor jou het beste is, maar ook acceptabel is voor de andere actoren in je waardenketen.
- Ga aan de slag maar analyseer constant of de gekozen modellen nog passend zijn.
- Hou ook constant de (nieuwe) businessmodellen van concurrenten en marktvreemde partijen in de gaten.
- Analyseer constant of er niet afscheid moet worden genomen van een bestaand businessmodel.
- Samenvattend, pas portfoliomanagement op je businessmodellen toe.
Daarna volgden tal van andere sprekers, veelal afkomstig uit de game-industrie. Na de lezingen presenteerde een aantal startende ondernemers hun investmentcase. Zie voor een uitgebreid verslag bij FrankWatching.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten